För att vi ska må bra så krävs det att vi mår bra både fysiskt och psykiskt, det är knappast en nyhet för någon av oss, eller hur? När vi mår bra på insidan så syns det på utsidan och när vi ser bra ut på utsidan så blir vi glada, vilket påverkar vår psykiska hälsa.

Ofta är det så att man väntar in en speciell stund när allting runt omkring ska kännas rätt innan man sätter igång med träning eller med ny kost. För alla er som känner igen er i det så vet ni också att den där känslan av att allting är ”rätt” inte kommer. Istället får man lägga känslorna åt sidan och se det mer som ett projekt där det är rationella val man gör istället för emotionella. När man kommer så lång så att man inser detta så har man kommit långt!

Massor av härlig och god mat på bordet!

Att äta hälsosamt behöver inte inkludera komplicerade recept med en massa udda ingredienser som kan vara svårt att få tag på om man inte bor i en storstad. Det behöver inte heller vara så att man måste ha mängder av dyra ingredienser för att mat ska bli nyttig, så kom ihåg det!

Visst är det ofta vi ser recept som är nyttiga som innehåller sådant som inte alla har hemma, men som sagt, det finns en oändlig massa annat som man kan äta och som är både billigt och bra för kroppen!

Exempel på sådana saker som är bra att fylla upp kylskåpet med är grönsaker, frukt och rotfrukter. Om du håller dig till en speciell diet så kan det vara så att du inte ska äta så mycket frukt och kolhydrater, men i övriga fall så är det grönt som är skönt för oss!

Man kan väldigt snabbt och billigt slänga ihop grytor, röror och soppor om man bara har en bra bas att utgå från. För att ha en bra bas så är det bara att köpa hem sådana saker som linser, bönor, rotfrukter, spenat, avokado, nötter, nyttiga och goda oljor, frön med mera. Som du ser så är det billiga saker man kan utgå från och då man kan göra så mycket gott med denna typ av ingredienser så kommer det att bli en stor variation av råvaror och smaker!

Kolla in två av mina favoritreceptsidor här och här. (främst LCHF).

Utgå från dig själv!

För att det ska bli så bra som möjligt när man ändrar livsstil så är det viktigt att komma ihåg ens egna förutsättningar och att endast jämföra med sig själv. Om man börjar jämföra med andra så blir det lätt pannkaka av alltsammans och det vill man ju inte!

Tänk över både mat och träning som du känner att du faktiskt tycker om, men som du av vana bara inte äter eller gör. Du kommer snabbt inse att det finns både mat och träning som du kan göra på ett väldigt enkelt och kul sätt! Kanske gillar du att simma? Cykla? Promenera? Kanske har du egna barn som du kan leka mer aktivt med, eller kanske har du kompisar med barn som du kan passa på att umgås med på ett mer aktivt sätt?